Orgel

In de Nieuwe Kerk is zoveel te zien; iedere plek biedt weer een ander perspectief op de architectuur en bezienswaardigheden. Kijkend vanaf het praalgraf van Willem van Oranje richting de ingang, wordt het uitzicht echter gedomineerd door slechts een object: het reusachtige pijporgel!

Degelijk en eerlijk

Het ruim drieduizend pijpen tellende instrument in de Nieuwe Kerk is één van de drie grote orgels van de hand van Jonathan Bätz. Deze bekende Utrechtse orgelbouwer bouwde het orgel tussen 1837 en 1839, maar het functioneert nog steeds naar behoren.

Bätz' woorden ‘Zo er geen rampen gebeuren zal je twee eeuwen na onze dood het werk nog als degelijk en eerlijk geleverd roemen', werden bewaarheid.

Romantisch

Het pijporgel van de Nieuwe Kerk wordt nog iedere zondag gebruikt voor begeleiding van de gemeentezang. De klank heeft een vrij klassiek karakter, hoewel er ook al ‘romantische' invloeden hoorbaar zijn. De orgels in de Oude en Nieuwe Kerk zijn regelmatig te horen tijdens concerten. Kijk voor actuele informatie in de agenda of op de website.

Concert op het Bätz-orgel in de Nieuwe Kerk